martes, 17 de julio de 2018

Steve Schapiro: « Freedom Bus Riders»

Steve Schapiro

 Freedom Bus Riders

 Summer of ’64, Oxford, Ohio, courtesy High Museum of Art


Pendiente la traducción y síntesis 

Schapiro was born in 1934 in New York City. He discovered photography at the age of nine. Soon he decided to devote himself to photojournalism. One of his role models at the time was the French photographer Henri Cartier-Bresson.

Schapiro took lessons with W. Eugene Smith, an influential photographer during the Second World War. Smith taught him the technical skills and showed him how to develop his own views of the world and of photography. Schapiro’s work reflects the influence of his teacher.

In 1961 Schapiro began working as a freelance photographer. His photos were published in Life, Vanity Fair, Sports Illustrated, Newsweek, Time and Paris Match.

The political, cultural and social changes of the 1960s in the United States were an inspiration for Schapiro. He accompanied Robert Kennedy during his presidential campaign and captured key moments of the civil rights movement such as the March on Washington for Jobs and Freedom or the Selma to Montgomery marches. Schapiro not only worked in the fields of photojournalism and documentation, but also became a real activist. This is, for instance, visible in his way of documenting the hard lives of immigrant workers from Arkansas he dealt with in 1961.

In the 1970s, Schapiro focused more on film set photography. Having taken photos of Midnight Cowboy (1968), among them also a famous one of Dustin Hoffman, he was hired as a photographer by Paramount Pictures. He photographed on the set of The Godfather (1972) by Francis Ford Coppola with a cast including Marlon Brando, Al Pacino, James Caan and Robert Duvall. One of his photographs is of "Marlon Brando and the Cat". Schapiro was also present at the film set of Chinatown (1974) by Roman Polanski. Two years later, Schapiro was – by request of Robert De Niro – hired as a photographer on the set of Martin Scorsese's movie Taxi Driver (1976).

Schapiro captured key moments of modern American history with his photos that also reflect his own social and human awareness.

Edith Gerin: «Immeubles démolis»



Edith Gerin 
Immeubles démolis (Demolished Buildings)
13th Arrondissement
Paris 1954


George Hoyningen-Huene: «Divers, Horst with Model»



George Hoyningen-Huene
American/Russian, 1900–1968
Divers, Horst with Model, Paris, 1930
Platinum-palladium print
Image: 10 x 7.5 in. (25.4 x 19.05 cm.)
Sheet: 14 x 11 in. (35.56 x 27.94 cm.)


lunes, 16 de julio de 2018

Horst P. Horst «Mainbocher Corset»



Horst P. Horst
American/German, 1906–1999
Mainbocher Corset, 1939
Gelatin silver print


Lucien Clergue: «Histoire d'A»

Lucien Clergue

Histoire d'A

Lucien Clergue descubrió el poder de la cámara en su adolescencia difícil. Presenció la destrucción de su casa familiar por las bombas de la II Guerra Mundial, y sufrió la prolongada enfermedad y muerte de su madre.

Desarrolló gran parte de su carrera tomando imágenes que representan la pérdida, la enfermedad, la muerte y la decadencia. Sus obras más conocidas son torsos desnudos femeninos de mediados de los 50 y hasta los 70, así como imágenes de corridas de toros en Arles, donde conoció a Picasso, que ejerció como apoyo para su obra más temprana.

Su obra más tardía se desarrolló como abstracciones orgánicas de arena. Su obra está muy influida por la mitología la aventura y lo que él llama “La mentalidad del hombre mediterráneo”.

En 1969 instauró los Recontres Internationales de la Photographie en Arles, este evento ha continuado creciendo y está considerado como uno de los más famosos festivales de arte en el mundo.

Su esposa fundó un museo de arte contemporáneo en Arles, que homenajeando a Van Gogh llamó Vincent Van Gogh Foundation.


Eric Meola «Capturing Tornadoes»



Eric Meola se ha dedicado a perseguir y tomar fotos de tormentas los últimos años. Su pasión por conseguir estas imágenes es paralela a la descripción de cómo y donde las obtuvo, su trabajo ha sido publicado en varias publicaciones además de hacer sus propios libros. En sus descripciones se siente la adrenalina de la persecución. Al leer sus relatos me queda la impresión de ser todo un cazador en este caso de imágenes espectaculares de estos fenómenos físicos. Otra manera de trabajar el paisaje.

Stanko Abadžic: «In Front of the Mirror»

Stanko Abadžic

In Front of the Mirror

El espejo siempre es un reto o así lo entendíamos cuando experimentábamos, abandonar el ensueño de la imagen o como el sujeto en el visor nos atrapa sin dejar de ver el entorno.